Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



Sebarkan seni, budaya NS secara meluas

Dikirim oleh Warieh Isnin, 21 Jun 2010

SEREMBAN 20 Jun - Keunikan dan kepelbagaian seni budaya masyarakat negeri ini harus dijadikan satu identiti selain menjadi nilai tambah dalam melonjakkan industri pelancongan.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu negeri, Datuk Mohammad Razi Kail berkata, kebudayaan dan kesenian bukan sahaja wajar dipelihara tetapi dijadikan sebagai produk pelancongan di negeri ini.

Justeru katanya, kerajaan negeri dengan agensi-agensi pelancongan sentiasa mencari jalan untuk mengenengahkan perkara itu bukan hanya kepada penduduk tempatan malah kepada pelancong asing.

"Malah kita juga mahu masyarakat di negeri ini dijadikan sebagai ejen atau duta ke negeri lain bagi mempromosi kepelbagaian produk pelancongan kepada orang ramai.

"Kita yakin usaha seperti itu juga dilihat mampu untuk menjayakan misi kerajaan negeri dalam melonjakkan sasaran meningkatkan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) sebanyak 30 peratus melalui sektor pelancongan," katanya ketika berucap pada Sambutan Karnival Budaya Negeri Sembilan 2010 di sini baru-baru ini.

Pada program itu, lebih 1,000 warga Seremban pelbagai kaum memeriahkan sambutan Karnival Budaya Negeri Sembilan 2010 yang menyaksikan kehebatan tarian 700 penari dari dalam dan luar negara.

Turut memeriahkan suasana ialah penyertaan lima kontinjen luar negara terdiri daripada Thailand, Brazil, Afrika, Indonesia dan Jepun yang mengambil bahagian dalam program itu.


TARIAN kebudayaan yang dipersembahkan menarik minat orang ramai ketika pelancaran Sambutan Karnival Budaya Negeri Sembilan 2010, di Seremban, kelmarin. - Utusan/Abd Razak Aid

Mohammad Razi memberitahu, antara objektif karnival adalah untuk merangsang industri pelancongan yang membolehkan lebih ramai pelancong datang ke negeri ini.

"Kita berharap program ini dapat menarik lebih ramai pengunjung kerana kita menyasarkan kedatangan lebih 15,000 pengunjung sepanjang program ini berlangsung.

"Penganjuran karnival ini juga dapat membantu mempromosikan negeri ini sebagai destinasi pelancongan selain dapat memperkasakan adat dan kesenian tradisional," katanya.

Program tersebut berlangsung selama tiga hari dengan pelbagai aktiviti dan persembahan kebudayaan daripada peserta di lokasi terpilih pusat membeli-belah Seremban Parade, Terminal One, Klana Resort, Royale Bintang dan Plaza Ampangan.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com