Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


ASAL USUL SEJARAH ISTANA SERI MENANTI, KUALA PILAH

Dikirim oleh Warieh Isnin, 6 Mei 2024



Istana Seri Menanti di Kuala Pilah, Negeri Sembilan, menandakan sebuah warisan berharga yang menggambarkan kisah kejayaan dan keunggulan seni bina tradisional. Pada mulanya, istana ini berperanan sebagai kediaman rasmi Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan pada kurun waktu awal abad ke-20, dibina dengan cermat menggunakan kayu tanpa menggunakan sebarang paku.


Pembinaan Istana Lama Seri Menanti bermula pada tahun 1902, sebagai pengganti Istana Pulih yang telah musnah akibat serangan askar-askar Inggeris semasa peristiwa peperangan Bukit Putus. Seri Menanti menjadi saksi bisu kepada kebesaran Yamtuan Antah, dengan upacara perasmian dijalankan oleh DYMM Yang di-Pertuan Muhammad Ibni Almarhum Yamtuan Antah pada tahun 1908.

Foto Istana Seri Menanti di Kuala Pilah, di rakamkan oleh Harry Chase semasa lawatan Lowell Thomas ke Negri Sembilan ketika berada di Malaya pada tahun 1921


Keistimewaan utama istana ini adalah penggunaan teknik penyambungan kayu yang dipanggil pasak, tanpa menggunakan paku besi. Bahkan, atapnya yang bergaya menyerupai tanduk kerbau menjadi ciri khas tersendiri, melambangkan keamanan dan kekuatan.


Istana ini bukan sekadar bangunan bersejarah, tetapi juga menjadi saksi kepada pelbagai peristiwa penting dalam sejarah Negeri Sembilan. Dari upacara mengadap yang diadakan setiap tiga tahun sekali hingga ke penggunaannya sebagai Sekolah Menengah Agama Tinggi pada tahun 1959 hingga 1964, Istana Lama Seri Menanti terus menyaksikan perjalanan masa yang bersejarah.

gambar diawal istana setelah disiapkan


Pada tahun 1992, atas titah DYMM Tuanku Ja’afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman, istana ini diwartakan sebagai 'Muzium Diraja', yang menandakan perubahan peranannya sebagai penjaga dan penyampai warisan budaya diraja Negeri Sembilan. Dengan perasmiannya pada 14 Julai 1992, Muzium Diraja Istana Lama Seri Menanti mengambil tanggungjawab untuk memamerkan koleksi-koleksi berharga keluarga Diraja, tanpa mengubah bentuk asal istana.

Istana gambar terkini


Setiap sudut istana diisi dengan koleksi-koleksi yang bermakna, memperkaya pengalaman pengunjung tentang kebudayaan dan sejarah negeri. Dengan pengurusan di bawah Lembaga Muzium Negeri, Negeri Sembilan, Muzium Diraja Istana Lama Seri Menanti terus menjadi destinasi yang menarik dan membanggakan, menggambarkan kebesaran sejarah dan budaya warisan negeri ini.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook