Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



Sejarah: Kewujudan Pawangan di Seremban

Dikirim oleh Warieh Isnin, 25 Julai 2016


Panggung Wayang pertama di Seremban Sapphire Theatre (1949)


Pangung wayang.. itu adalah nama pawagam pada masa dulu. Pada sekitar tahun 1960 dan akhir 90 an Pusat hiburan dan reakreasi keluarga ini menjadi tempat paling utama dilawat sekiranya  ke bandar. Banyak kenangan yang mencetus nostalgia dikalangan pengemar filem takhkala menontonnya di Panggung Wayang. Membeli tiket wayang bukanlah mudah, jika filemnya memang menarik, di dukungi pula artis popular dan ditayang di hujung minggu, memang akan berbaris panjanglah penonton tersebut untuk membeli tiket. Pergaduhan dikalangan pembeli tiket adalah pekara biasa dialami, apa tidaknya bila penonton yang tidak sabar untuk membeli tiket memotong barisan sesuka hati maka akan berlakulah perkelahian yang tidak diingini. Harga tiket ketika itu pula tidaklah membebankan sekitar 25 sen sehingga RM 3 berbanding harga tiket sekarang. Bagi golongan perokok tegar pula mereka tidak akan segan silu merokok di dalam panggung wayang disebabkan peraturan di pangung wayang tidaklah seketat peraturan sekarang, jadi tidak hairan asap rokok turut mewarnai pancaran cahaya filem. Kehadiran Aci dan mamu menjual kacang putih dan air turut memeriahkan kawasan panggung.

Antara pekara menarik mengenai pangung wayang dahulu akan berlaku waktu rehat sebentar disebabkan penukaran roll filem, disebalik penukaran tersebut akan kedengaran iklan-iklan selingan dari corong suara pangung wayang mempromosi produk-produk kesihatan dan sebagainya. Sepekara yang menarik adalah lagu Kebangsaan akan kedengaran sebelum filem ditayangkan, semua akan berdiri untuk menghormati lagu negaraku yang berkumandang, inilah punca orang lama dulu lebih patriotik berbanding orang muda sekarang. Untuk penonton pula ada class' tempat duduk, sekiranya penonton mempunyai tiket third clas' maka mendongaklah kepala untuk menonton layar wayang kerana berada di barisan paling hadapan layar. Pekara yang paling menarik adalah Poster Iklan  yang besar yang diletakkan diluar Panggung adalah di lukis sendiri oleh kakitangan pangung wayang tersebut!

Di Bandar Seremban telah wujudnya pangung wayang seawal tahun 1950 lagi. Pangung Wayang yang pertama didirikan di Seremban adalah Sapphire Theatre dikatakan telah didirikan pada tahun 1946 lagi. Bangunan ini masih wujud dan sekarang telah di ambil alih oleh syarikat perabot. Pada Tahun sekitar 1960 wujud pula pangung wayang Ruby di Jalan Dato Sheikh Ahmad, Pangung wayang ini yang pertama berkonsep kompleks wayang yang boleh memuatkan sekitar 300 penonton pada satu-satu masa, berada berhampiran perhentian bas semestinya panggung ruby ini meningalkan nostalgia kepada mereka yang pernah merasa keseronokan menonton wayang disini. Bangunan ini masih wujud hingga sekarang dan dijadikan pusat karaoke keluarga.

Panggung REX Seremban (1959) Perhatikan logo Show Brothers

Panggung wayang yang terbaik yang ada di bandar Seremban satu ketika dulu adalah Panggung REX dan Capitol. Kedua-dua pangung wayang yang dibina sekitar akhir 
tahun 1950 ini akan bersaing sesama sendiri dalam usaha merebut hati penonton. Panggung Capitol secara tradisinya akan menayang filem-filem Hollywood dan Bollywood serta Filem-filem melayu bukan keluaran Shaw Brother'. Panggung  Rex pula dikhaskan untuk filem-filem terbitan produksi Shaw Brothers' iaitu produksi yang terkenal dalam mengeluarkan filem melayu dan cina. Kedua- dua kompleks panggung ni rata-rata boleh menampung sekitar 1000 penonton dalam satu masa. Kedua-dua pangung ini sentiasa mendapat sambutan hangat dari penonton disebabkan kemudahannya yang lebih baik serta filem-filem yang terkini membuatkan penonton wajib akan mengunjungi pangung ini. Kedua pangung wayang ini sudah tidak wujud lagi apabila telah dirobohkan untuk memberi laluan kepada kewujudan bangunan komersial,

selain itu terdapat juga panggung mini yang menayangkan filem-filem kelas ketiga dan filem dari negara china india dan taiwan iaitu Plaza Metropole, Panggung Cathay dan Odeon. Ketiga-tiga pangung ini mendapat sambutan dari kebanyakan penonton yang malas' untuk beratur untuk menonton wayang di Panggung lain. Ketiga-tiga pangung ini juga turut dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembangunan komersial 
Plaza Metropole (1967) bangunan ini kini didirikan kedai kasut bata berhadapan dengan Perpustakaan Negeri.
Pembangunan Kompleks Pangung Wayang yang lebih moden seperti GSC dan MBO yang lebih menawarkan keselesaan serta berada dalam kompleks membeli belah terkemuka terus melenyapkan Panggung Wayang Konvesional. Kewujudan Hiburan digital yang hanya boleh diakses melalui talian juga telah memberi alasan bahawa panggung wayang kini tidak lagi mendapat tempat di hati peminat filem. Namun begitu bagi golongan peminat yang pernah merasa terhibur dengan perkhidmatan panggung wayang akan merasa nostalgianya pengalaman mereka untuk diwarisi dan dikongsi dengan golongan muda yang akan datang.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com