Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Kes denggi meningkat

Dikirim oleh Warieh Isnin, 6 Mei 2024



NILAI - Penyakit demam denggi kembali menjadi perhatian utama di Negeri Sembilan dengan peningkatan yang tinggi dalam kes keseluruhan.

Menurut laporan Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan, sebanyak 2,834 kes demam denggi telah dilaporkan sehingga Minggu Epidemiologi ke-17, berbanding hanya 1,032 kes pada tempoh yang sama tahun lalu.

Exco Kesihatan, Perpaduan, Penerangan, Integrasi Nasional, dan Badan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Negeri, Zamrah Tengku Sulaiman, menyatakan bahawa peningkatan sebanyak 1,792 kes, atau 173.6 peratus, adalah sesuatu yang membimbangkan.

"Kami menghadapi dua kes kematian di Seremban sepanjang tahun ini, dan melihat kepada peningkatan kes denggi di negeri ini, ia memang menimbulkan kebimbangan," katanya.

Beliau menjelaskan pendirian ini selepas majlis Pelancaran Program Pelepasan Nyamuk Aedes Berwolbachia Peringkat Negeri Sembilan 2024 di Apartment Desa Anggerik.

Menyentuh tentang program tersebut, Zamrah menekankan bahawa ia adalah satu langkah proaktif untuk menangani peningkatan kes dan wabak demam denggi.

"Zon A Desa Anggerik dipilih sebagai tempat pelepasan pertama nyamuk aedes berwolbachia di Negeri Sembilan berdasarkan beberapa faktor, termasuk bebanan kes dan kerjasama penduduk," jelasnya.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan, Datuk Dr Harlina Abd Rashid, pula menekankan bahawa pemantauan akan dilakukan secara teliti untuk menilai keberkesanan program ini dalam mengurangkan kes denggi.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa kerjasama daripada penduduk setempat adalah faktor utama dalam menjayakan kaedah ini dengan memastikan kebersihan dan menghapuskan tempat pembiakan nyamuk aedes.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook