Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Pengusaha keli diserbu

Dikirim oleh Warieh Jumaat, 17 Disember 2010

SEREMBAN 16 Dis. - Sebuah premis rumah kedai dua tingkat yang beroperasi menternak ikan keli diserbu Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) apabila didapati menjalankan kegiatan mencuri air di Inland Port berhampiran Nilai 3 dekat sini pagi semalam.

Dalam serbuan kira-kira pukul 11 pagi itu, pengusaha terbabit didapati telah melakukan penyambungan air secara haram bagi digunakan untuk menjalankan aktiviti perusahaannya.

Pengurus Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Sains, Azlan Abdul Aziz berkata, operasi yang disertai oleh sepasukan pegawai dan anggota daripada Unit Penguatkuasaan Sains bersama Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) itu merupakan hasil maklumat orang awam.

''Hasil pemeriksaan, kami dapati premis berkenaan telah menggunakan paip mudah lentur bersaiz 12 milimeter (mm) yang disambungkan secara haram ke paip utama milik Sains.

''Kami juga mendapati air yang dicuri itu disalurkan ke 19 buah kolam konkrit yang digunakan bagi menternak ikan keli dalam premis terbabit," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jelas Azlan, pihaknya juga telah menjalankan ujian klorin dan mendapati air yang dicuri itu sememangnya merupakan air terawat milik Sains.

Katanya, ketika serbuan, hanya seorang lelaki warga asing berusia dalam lingkungan 40-an berada di premis berkenaan yang ditugaskan bagi mengendalikan operasi perusahaan terbabit.

''Semasa serbuan, pemilik perusahaan terbabit tidak berada di premis berkenaan, namun kita juga telah mengeluarkan notis pemberitahuan bagi tujuan menuntut semula kos air yang telah dicuri.

''Pada masa yang sama, pengusaha itu bakal berhadapan dengan tindakan pendakwaan di bawah Seksyen 123 Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006," tambah Azlan.

Menurutnya, jika disabit kesalahan, individu terbabit boleh dikenakan denda sebanyak RM100,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya sekali.

''Sains akan menjalankan pemantauan berterusan bagi memastikan individu terlibat dengan kegiatan tersebut dapat dihadapkan ke muka pengadilan.

''Pihak kami amat menghargai bantuan orang awam dalam membendung kegiatan haram ini yang turut membabitkan bukan sahaja kes komersial malah di kelompok domestik," ujarnya.

Azlan turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat atau ingin melaporkan sebarang kes kecurian air dengan menghubungi talian bebas tol Sains iaitu 1-800-88-6982.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook