Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Bayar tunggakan cukai taksiran

Dikirim oleh Warieh Jumaat, 17 Disember 2010

KUALA KLAWANG - Orang ramai dinasihatkan supaya melaksanakan tanggungjawab sebagai pengguna untuk menjelaskan cukai taksiran mereka bagi kepentingan masyarakat dan pembangunan negara.

Yang Dipertua Majlis Daerah Jelebu, Zulkifli Baharan berkata, kutipan cukai itu bukan untuk membebankan masyarakat tetapi ia digunakan bagi membayar segala kerja penyelenggaraan berkaitan jalan, rumput, longkang dan sebagainya.

"Pihak Majlis Daerah Jelebu menggesa orang ramai menjelaskan cukai taksiran mereka dengan segera agar tindakan undang-undang tidak diambil," katanya.

Dalam pada itu, seramai 38 individu dikenakan tindakan undang-undang oleh Majlis Daerah Jelebu berikutan tunggakan cukai taksiran yang melebihi lima tahun.

"Beberapa peruntukan perundangan digunakan ketika mengambil tindakan ke atas individu yang lewat membayar cukai iaitu di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.

"Individu yang ingkar juga dikenakan tindakan di bawah Seksyen 148, Tindakan Untuk Menuntut Tunggakan, Seksyen 149, Jualan Harta Yang Ditahan, Seksyen 151 Kuasa Untuk Menahan Menjual Pegangan dan Seksyen 152, Menuntut Kos," katanya.

Menurutnya, individu terbabit dinasihatkan melunaskan tunggakan cukai taksiran atau berjumpa dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi menyelesaikan masalah itu.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook