Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Dua kali dipecah masuk

Dikirim oleh Warieh Rabu, 15 Disember 2010




LIMBONGAN - Penjenayah yang bertindak memecah masuk Masjid Al-Ehsan, Kampung Limbongan, dekat sini, Jumaat lalu bukan saja tergamak mengambil wang tabung derma di masjid itu.

Malah, individu terbabit juga bertindak meninggalkan tungku besi di dalam ruang solat, dipercayai digunakan sebagai alat mengumpil jeriji tingkap.

Lebih menyedihkan, kejadian disedari sebelum solat Subuh itu merupakan kejadian kali kedua dua di masjid berkenaan dalam tempoh selang sehari.

Imam 2 masjid berkenaan, Shaudin Jalil berkata, kejadian itu disedari salah seorang Ahli Jawatankuasa Lembaga Masjid, Zakaria Tamby yang tiba untuk membuka pintu masjid, kira-kira 5 pagi.

"Sebaik saja dia memasuki ruang solat utama masjid, dia terkejut mendapati satu daripada tabung derma pada dinding masjid didapati ternganga, sebelum menyedari satu lagi tabung derma di dinding berdekatan diumpil," katanya.

Menurutnya, selepas meninjau sekitar ruang dalam masjid, Zakaria turut ternampak besi tungku memasak diletakkan berhampi�ran peti besi tabung derma masjid dalam keadaan kunci mangganya terkopak.

“Dalam masa sama, dua lagi jemaah tiba untuk menunaikan solat Subuh turut memeriksa di dalam ruang solat utama masjid dan mendapati sebahagian besi jeriji pada tingkap dalam keadaan terbuka.

“Kami percaya selepas menceroboh masuk penjenayah terbabit cuba memecahkan mangga peti besi derma, tetapi gagal membukanya," katanya ketika ditemui Sinar Harian di masjid berkenaan, semalam.

Shaudin berkata, walaupun jumlah wang di dalam peti besi itu tidak seberapa, dianggarkan sekitar RM250 hingga RM300 sahaja, namun tindakan penjenayah mecemarkan kesucian tempat ibadat ternyata amat dikesali.

“Kami amat kesal kejadian yang berlaku, malah tidak menyangka rumah Allah dijadikan sasaran penyangak hina ini semata-mata untuk mereka mendapatkan hasil dengan cara tidak betul," katanya.

Berikutan kejadian itu, katanya, pihaknya membuat laporan di Balai Polis Malim, dekat sini pada hari sama.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook