Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Produk D’Pilah perlu ada identiti

Dikirim oleh Warieh Rabu, 15 Disember 2010



KUALA PILAH – Pengusaha seramik di sini, disarankan menghasilkan produk bermotifkan identiti daerah ini bagi memastikan ia mampu bersaing dengan pasaran sedia ada mahupun luar negara, sekali gus menjadi tarikan pelancong.

Pengerusi Lembaga Pengarah Sirim, Datuk Jamaliah Kasim berkata, persaingan di dalam negara bagi pasaran seramik amat tinggi seperti seperti produk labu sayung, pasu dan ukiran kayu di Sarawak serta kraf tangan dari Pahang.

“Daerah Kuala Pilah perlu bijak mengambil peluang menghasilkan kraf tangan yang boleh diingati pelancong, beridentitikan daerah ini dan berbeza dengan negeri lain.

“Dari situ, kita boleh bercerita mengenai kualiti setiap produk, pemasaran dan strategik serta promosi berterusan untuk menarik pembeli membeli produk Daerah Kuala Pilah,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri Pameran Seramik D’Pilah berhampiran Kuarters :Jaba�tan Kerja Raya (JKR) Melang.

Hadir sama, Setiausaha sulit Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) Zain Zainal; Pengurus Besar Bahagian Kumpulan Korporat Sirim, Noraini Kassim dan Pe�ngarah Mara negeri, Abdullah Muhamad.

Jamaliah berkata, identiti itu penting supaya pelancong lebih mengenali Daerah Kuala Pilah dengan keindahan alam semula jadi dan budaya tempatan yang diterapkan pada produk berkenaan.

“Perkara yang perlu diberi perhatian adalah motif dan ukiran seramik harus menarik serta berasaskan budaya tempatan termasuk gambaran keindahan flora dan fauna sebagai paparan.

“Secara kasarnya, saya melihat setiap peserta yang mengikuti bengkel latihan teknologi seramik ini mempunyai idea dan kreatif menghasilkan seramik mereka sendiri,” katanya.

Menurutnya, ada peserta yang mengambil ilham cili kerana Negeri Sembilan sememangnya terkenal dengan masakan lemak cili padi, selain corak bermotifkan daun sirih sebagai perhiasan lampu tidur.

“Jika peserta bersungguh-sungguh, saya yakin dan percaya produk D’Pilah akan terkenal seperti produk yang lain.

“Pelbagai rintangan dan cabaran dalam persaingan perlu dikaji supaya kita tahu di mana kedudukan produk seramik D’Pilah,” katanya.

Jamaliah berkata, cabaran produk seramik dari China sudah pasti menjanjikan persaingan hebat kerana banyak terdapat di negara ini dan harganya pula murah.

“Justeru, kita akan lihat dan menangani masalah yang berlaku bersama agensi berkaitan supaya produk negara kita dapat menembusi pasaran di dalam dan di luar negara.

“Sementara itu, peserta bengkel diharap tidak mudah putus asa kerana mereka adalah perintis kepada kejayaan akan datang. Jangan terhenti di sini sahaja, sebaliknya perlu ada kesinambungan menjayakan produk seramik D’Pilah,” katanya.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook