Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Tingkatkan ilmu tingkatkan syiar Islam

Dikirim oleh Warieh Jumaat, 17 Disember 2010

SEREMBAN 16 Dis. - Umat Islam di negeri ini diseru untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dalam bidang keagamaan dalam meningkatkan lagi syiar dan dakwah Islamiah di negeri ini.

Yang Dipertua Majlis Pertubuhan Wanita Kebangsaan (NCWO) Negeri Sembilan, Raja Datin Seri Salbiah Tengku Nujumuddin berkata, peranan ilmu dalam menyebarkan dakwah amat penting dalam memastikan syiar Islam terus berkembang melalui pendidikan.

Katanya, peranan ilmu juga dilihat penting kerana ia bukan sahaja dapat memberikan manfaat besar kepada individu akan tetapi ia juga membolehkan umat Islam meningkatkan taraf kualiti hidup mereka yang lebih sempurna.

"Jadilah orang belajar, kerana belajar itu tidak pernah terhenti. Dengan belajar itulah segala ilmu akan kita perolehi lebih-lebih lagi tentang agama.

"Ia juga merupakan salah satu perkara yang dituntut oleh agama kerana dengan ilmu itulah nanti umat Islam akan lebih dipandang tinggi oleh masyarakat malahan dakwah Islamiah turut disebarluaskan," katanya.

Salbiah yang juga isteri Menteri Besar berkata demikian kerika berucap pada Majlis Tautan Kasih dan Wacana Ilmu sempena Majlis Sambutan Maal Hijrah di Dewan Majlis Perbandaran Seremban di sini semalam.

Hadir sama pada majlis berkenaan ialah Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Wanita Keluarga dan Kesejahteraan Masyarakat, Datuk Zainab Nasir, Pengerusi Wanita Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Negeri, Gharizah Hashim.

Dalam pada itu, Salbiah turut menjelaskan penghijrahan umat Islam ketika ini bukan hanya dilakukan dengan ungkapan semata-mata akan tetapi ia disusuli dengan perancangan serta usaha berterusan dalam memajukan diri.

Beliau juga berharap usaha yang dilakukan oleh Perkim ini bukan sahaja dapat mendapat sambutan malahan usaha memperkembangkan syiar Islam dapat diteruskan dapat dilakukan secara berterusan.

"Saya berharap dengan iltizam dan semangat hijrah ini, ia bukan sahaja dapat memberi suntikan kita mengorak langkah untuk berjaya malah ia juga dapat mempertingkatkan kemajuan kepada umat Islam itu sendiri," jelas beliau.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook