Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



MAINS perhebat unit dakwah dan masjid

Dikirim oleh Warieh Rabu, 15 Ogos 2012


MOHAMAD Hasan bergambar bersama sebahagian nazir, imam dan guru takmir selepas menyampaikan sumbangan Aidilfitri di Klana Resort, Seremban, semalam. 
 
SEREMBAN 13 Ogos - Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) akan memperhebatkan unit dakwah dan masjid supaya syiar Islam dapat terus dikembangkan di negeri ini.
Pengerusinya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ia perlu supaya golongan sasar seperti mualaf, Orang Asli dan golongan istimewa dapat diberikan perhatian sewajarnya oleh pendakwah serta jawatankuasa masjid seluruh negeri.
"Golongan cacat penglihatan juga perlu dibimbing termasuk pada peringkat ini menyediakan pendakwah khususnya pelajar yang baru balik dari Mesir untuk mempelajari tulisan braille dan membantu dalam hal ini," katanya di Klana Resort di sini hari ini.
Mohamad berkata demikian sewaktu berucap dalam majlis menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada nazir, imam dan guru takmir seluruh negeri ini di sini hari ini.
Beliau yang juga Menteri Besar berkata, pendakwah hendaklah sentiasa mendekati golongan mualaf dan Orang Asli supaya mereka tidak melihat keputusan memeluk Islam itu sebagai satu beban dalam kehidupan kelak.
"Masjid yang berperanan sebagai pusat komuniti dan ibadah hendaklah juga bertindak sebagai penjana ekonomi dengan diwujudkan koperasi masjid selain program ilmu untuk manfaat umat Islam sekalian," katanya.
Dalam pada itu Mohamad berkata, keyakinan syarikat besar membayar zakat kepada Pusat Zakat Negeri Sembilan (PZNS) membolehkan ia mengumpulkan RM58 juta bagi membantu asnaf.
Tegasnya, dalam tempoh setengah bulan pertama pada tahun ini sahaja, PZNS telah mengumpul zakat sebanyak RM31 juta.
"Tahun lalu seramai 5,820 orang menerima bantuan bulanan di bawah asnaf fakir dan miskin manakala bantuan berkala yang pelbagai pula melibatkan lebih 12,000 orang yang diuruskan Baitulmal.
"Tahun lalu juga sebanyak RM1.7 juta dibelanjakan untuk memberi bantuan pesakit buah pinggang dan pada tahun ini MAINS meningkatkan jumlah itu kepada RM2.2 juta," tegasnya.
Pada majlis hari ini, MAINS yang memperoleh keuntungan melalui pelaburannya menyampaikan sumbangan Aidilfitri berjumlah RM927,000 kepada lebih 1,500 orang nazir, imam dan guru takmir.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com