Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Kemudahan untuk penduduk Seremban

Dikirim oleh Warieh Isnin, 16 Mac 2015








SEREMBAN 3 Feb. - Penduduk daerah Seremban akan menikmati perkhidmatan bas henti-henti dengan lebih efisien selepas Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menandatangani persetujuan bersama dengan syarikat bas, Cityliner, baru-baru ini
Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, dengan persetujuan itu SPAD telah meluluskan jumlah laluan sehala daripada 137 kilometer kepada radius yang baharu iaitu 447 kilometer bagi daerah Se­remban, sekali gus meliputi kawasan taman perumahan serta laluan yang sebelum ini tidak dalam senarai jarak perjalanan.
“Melalui perkembangan itu, orang ramai akan mendapat perk­hidmatan bas henti-henti lebih baik, di mana menjadi tunjang kepada sistem perkhidmatan bas awam di negeri ini,” katanya di sini hari ini.
“Antara laluan tambahan itu meliputi kawasan Nilai selain kawasan taman perumahan dalam daerah Seremban. Itu adalah transformasi fasa satu melibatkan daerah Seremban terlebih dahulu dan selepas ini daerah lain juga akan melalui proses serupa,” jelasnya.
Dalam masa sama, Mohamad berkata, kerajaan negeri mencadangkan supaya Cityliner terus diberikan hak tunggal pengendali bas hent-henti di daerah Seremban ini kerana pengalaman sedia ada, selain telah pun melakukan perkhidmatan itu pada waktu ini.
“Tidak perlu ada syarikat bas pesaing di daerah Seremban kerana pasarannya adalah kecil. Cuma SPAD dan kerajaan negeri akan memantau corak perkhidmatan yang diberikan supaya mengikut peraturan, jadual dan sepertimana yang telah dipersetujui bersama,” katanya.
Tegas beliau, kerajaan negeri tidak mahu syarikat bas yang dilantik itu mengabaikan perkhidmatan kerana hanya faktor tiada persaingan dan hendaklah bertanggungjawab memberikan perkhidmatan yang terbaik, sekali gus menjayakan hasrat kerajaan mensejahterakan rakyat.
Pada 25 Januari lalu, SPAD menerusi Skim Transformasi Perkhidmatan Bas Henti-henti (Sbst) memperkenal konsep baharu perkhidmatan di Seremban dan Kangar, Perlis.
Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, skim baharu ini bakal dilancarkan di Seremban April ini, manakala di Perlis pada Jun depan.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook