Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



Kenal pasti punca banjir kilat: Aminuddin

Dikirim oleh Warieh Selasa, 18 September 2018



PORT DICKSON - Kerajaan negeri akan mencari dan mengenalpasti punca kejadian banjir kilat yang berlaku di Kampung Ladang Sengkang, Linggi baru-baru ini.
Menteri Besar, Aminuddin Harun berkata, kejadian banjir kilat di kawasan itu bukan perkara baharu, sebaliknya pernah berlaku sejak bertahun dahulu semasa di bawah pentadbiran kerajaan negeri BN.
Menurut beliau, pihaknya bersama agensi kerajaan akan mencari dan mengenalpasti punca utama berlakunya kejadian banjir bagi memastikan tiada perkara sama berulang.
“Kejadian ni bukanlah perkara baru, sejak dulu lagi kawasan ini kerap dilanda banjir kilat.
“Sekarang ini, kerajaan negeri akan mencari dan mengenalpasti punca utama kejadian banjir kilat sekaligus menyelesaikannya.
“Daripada tinjauan yang dilakukan tadi, saya dapati sistem saliran dan saluran kampung itu bermasalah, ada yang tersumbat sehingga air tidak dapat mengalir dengan sempurna, jadi mereka yang terlibat terutamanya pemilik tanah di situ dan tanah ladang perlu ambil perhatian  dengan membersihkan kawasan mereka dengan sempurna,” katanya.
Selain itu katanya, hujan lebat berlarutan dari pagi hingga tengah hari menyebabkan air lambat mengalir ke laut dan kesan air pasang besar menyebabkan berlaku banjir kilat.
Beliau berkata demikian selepas mengadakan tinjauan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) di Balai Raya Sungai Raya Linggi, semalam.
Hadir sama, Exco Kebajikan, Wanita dan Masyarakat negeri, Nicole Tan.
Dalam pada itu, kerajaan negeri juga akan menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir dalam masa terdekat.
Seramai 12 keluarga membabitkan 57 orang terlibat dalam kejadian banjir kilat, bagaimana pun hanya tiga keluarga sahaja yang di pindah ke pusat pemindahan.



0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com