Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Survival pencuci kereta

Dikirim oleh Warieh Selasa, 21 Disember 2010


PENULIS (kiri) berpeluang merasai pengalaman menjadi pencuci kereta di Pusat Mencuci Kereta Black Crystal di Jalan Tuanku Antah, Seremban, baru-baru ini. - utusan/Abd Razak Aid


SEREMBAN 20 Dis. - Anda menghantar kereta untuk dicuci dan apabila balik, anda mendapati kereta yang dicuci itu tidak bersih, masih berhabuk dan terdapat kotoran di sana sini.

Apa perasaan anda dan pastinya, anda tidak akan menghantar kereta itu untuk dicuci di lokasi yang sama.

Bagaimana pula kisahnya si pencuci kereta, ketika peluh membasahi badan, tiba-tiba pemilik kenderaan itu melenting dan marah kerana kereta yang dicuci masih kotor, ruang dalam berhabuk dan cermin tidak dibersihkan.

Kesemua ini adalah ragam dan kisah nyata si pencuci kereta yang penulis alami bersama dengan mengambil tugas mencuci kereta bermula pukul 10.30 pagi hingga 12 tengah hari bagi mendekati survival golongan ini untuk mendapatkan rezeki dan menanggung kehidupan keluarga.

Benarlah bukan mudah untuk mendapatkan RM10 hasil keringat yang dikeluarkan, apatah lagi mencuci kenderaan di Pusat Mencuci Kereta Black Crystal di Jalan Tuanku Antah di sini baru-baru ini.

Hari makin meninggi, sedangkan sebuah kereta pun belum muncul di pusat mencuci kereta berkenaan.

Nyata tempoh bekerja yang ditentukan itu bagaikan perlahan apabila saya bersama 'majikan baru' saya menunggu kenderaan yang singgah untuk diberikan perkhidmatan.

Barulah penulis sedar bagaimana perasaan 'majikan baru' itu untuk mencari rezeki berbanding dirinya yang bekerja dalam bilik berhawa dingin.

Suasana kemudian berubah apabila tiga buah kereta mula memasuki kawasan mencuci kenderaan di situ.

Tanpa membuang masa, penulis bersama 'majikan' terus mengarahkan kereta berkenaan berada pada lot parkir. Penulis kemudian mengambil baldi, sabun dan berus untuk memulakan tugas.

Semua kotoran di badan kereta dibasuh, supaya pemiliknya tidak melenting. Air pancuran yang deras disembur dan penulis terus mengelap keseluruhan kotoran di kereta berkenaan.

Biarpun peluh mula mencurah, semangat bekerja sebagai pencuci kereta tidak pernah luntur, maklumlah ini adalah 'rezeki pertama' penulis.

Seram juga apabila pemilik kereta mula memerhatikan penulis mengelap keretanya dan sesekali merenung tajam seolah-olah ada yang tidak kena.

"Apalah silapnya, sampai pemilik kereta itu langsung tidak mahu senyum," kata penulis.

Bagi penulis, ini adalah realiti pencuci kereta dan selepas menerima arahan 'majikan', saya terus diberikan tugas baru untuk mengelap kenderaan yang masih basah.

Isteri majikan pula melakukan tugas membersihkan kereta dengan menggunakan vakum. Dari lantai kereta, bonet, sehinggalah ke tempat duduk, semuanya divakum.

"Kena hati-hati, takut pula duit siling pun termasuk dalam vakum ni," kata penulis kepada isteri majikannya.

Lega rasanya, apabila semua kerja dapat disiapkan dan nasib menyebelahi kami apabila pemilik kenderaan itu seorang yang baik budi pekertinya.

"Kamu ambil wang ini. Tak perlu serahkan baki wang," katanya sambil meluncur keluar dari premis kami.

Seorang lagi pemilik kenderaan hanya melirikkan matanya seperti memberi isyarat mahu tugas yang kami lakukan ini dilaksanakan sebaik mungkin.

"Ini kalau basuh lima kali ada percuma sekali cucian ke?" soal pemilik kereta itu kepada penulis yang pada ketika itu sedang mengelap cermin keretanya.

"Kalau abang nak percuma tanya dengan bos sayalah," jawab penulis dengan selamba.

Mendengar perkataan seperti itu, timbul rasa kecewa dengan sikap dan mentaliti pemilik kenderaan itu.

Manakan tidak, bayaran yang diberi tidak setimpal dengan kerahan kudrat tulang empat kerat untuk memastikan kenderaan mereka kelihatan bersih dan kemas.

Melihatkan kerut di dahi penulis, 'majikan' hanya mampu tersenyum melihatkan wajah penulis yang agak tidak berpuas hati sebaik sahaja kereta kedua itu meluncur keluar.

"Biasalah, kita tidak mampu untuk beri kepuasan maksimum kepada mereka, tetapi cukuplah dengan memberikan perkhidmatan terbaik," katanya sambil tersenyum.

Penulis balik ke pejabat selepas pukul 12 tengah hari dan nyata, tugas pencuci kereta yang dilihat mudah, rupa-rupanya adalah tugas yang mencabar.

Mereka akan kehilangan sumber rezeki apabila musim hujan kerana tiada kereta yang akan memasuki ruang pusat mencuci berkenaan.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook