Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Penduduk bimbang hakisan tanah

Dikirim oleh Warieh Khamis, 18 Ogos 2011

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjABAzFNtlRAgkI5NGdd59JYLWi3M5EDn01fAOJjpMX5tlL12MM8S3q5emGLJR4hcqxAVRZxUGzQ_KDM3lVfuYzLnWFHItIDabY4WId92k-HuMimSxGZawsxLOAEDb3gfhvj097wPK8Fsq/s1600/jalan+runtuh.jpg

SEREMBAN 17 Ogos - Seorang penduduk di Kampung Jimah Baru dekat sini meminta pihak berkuasa mengambil tindakan segera bagi membendung hakisan tanah sebatang sungai yang kini semakin menghampiri rumahnya.

Mohammed Noor Dollah, 47, mendakwa hakisan itu berpunca daripada perbuatan mengempang aliran air di hulu sungai yang mengakibatkan arus deras ketika air dilepaskan pada waktu tertentu.

Dakwanya lagi, perbuatan itu dipercayai dilakukan oleh pihak yang terlibat dalam projek pembinaan di hulu sungai.

"Air dilepaskan menyebabkan arus menjadi deras dan menghakis tebing sungai. Hakisan itu juga menyebabkan banyak tanaman penduduk musnah," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Menurutnya, arus yang besar juga menyebabkan banjir kilat yang memusnahkan tanaman dan haiwan peliharaan selain sisa kayu yang tersadai di tepi sungai.

Beliau berkata, perbuatan mencuci jentera dari tapak pembinaan itu juga menyebabkan air sungai tercemar oleh sisa minyak.

"Saya mengharapkan tindakan daripada pihak kerajaan bagi menyelesaikan masalah ini sebelum menyambut hari lebaran yang bakal tiba. Masalah ini menyukarkan kami membuat persiapan kerana bimbang segala yang dibuat musnah akibat banjir.

"Jambatan menghubungkan kami ke jalan yang menghala ke kebun turut musnah," katanya.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook