Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


Projek berkelompok ternakan

Dikirim oleh Warieh Khamis, 18 Ogos 2011

http://www.pancingudang.com/wp-content/uploads/2011/05/sUdangGalah.jpg

SEREMBAN 17 Ogos – Jabatan Perikanan negeri memperkenalkan projek penternakan berkelompok melibatkan 28 kolam ternakan ikan tilapia dan udang galah bagi membantu para peserta yang terdiri daripada golongan berkemampuan.

Pengarahnya, Wan Muhammad Aznan Abdullah berkata, program tersebut yang melibatkan kawasan seluas 70 hektar di beberapa daerah di negeri ini adalah inisiatif kerajaan bagi meningkatkan pendapatan peserta.

‘‘Setiap peserta diperuntukkan sebanyak RM15,000 bagi menampung kos perusahaan masing-masing yang akan dipantau oleh jabatan dan syarikat dilantik.

‘‘Setakat ini, kita mempunyai 60 peserta terlibat di bawah projek ini yang mana ia membabitkan 12 kolam ternakan ikan tilapia dan 16 kolam ternakan udang galah di sekitar Jelebu dan Rantau,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Jelasnya lagi, peserta terbabit akan menerima dividen setiap bulan termasuk bonus hujung tahun hasil daripada jualan ternakan mereka.

‘‘Dividen bulanan sebanyak RM350 akan diberikan kepada peserta ternakan udang galah, manakala RM300 bagi peserta ternakan ikan tilapia.

‘‘Peserta juga layak menerima bonus setiap penghujung tahun hasil jualan keseluruhan mereka,” ujarnya.

Tambahnya, peserta terlibat juga tidak perlu mengeluarkan sebarang modal dan lebih menarik kesemua perbelanjaan pelaksanaan projek ditanggung sepenuhnya melalui peruntukan yang diterima termasuk makanan dan benih ternakan.

‘‘Peruntukan tersebut turut meliputi perbelanjaan pembinaan infrastruktur seperti kolam dan saliran perusahaan,” katanya.

Dalam pada itu, Wan Muhammad Aznan memberitahu, hasil ternakan projek itu turut dieksport ke Eropah dan Singapura.

‘‘Udang galah kita eksport ke Singapura, manakala ikan tilapia baru-baru ini pula mendapat permintaan yang tinggi di beberapa negara di Eropah,” katanya.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook