Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



Tanam buluh madu

Dikirim oleh Warieh Khamis, 18 Ogos 2011



ULU BERANANG - Jabatan Pertanian Negeri Sembilan memperkenalkan satu lagi produk pertanian, buluh madu yang merupakan sumber makanan terbaru dan belum begitu dikenali di negara ini.

Timbalan Pengarah Jabatan Pertanian Negeri Sembilan, Salim Hassan berkata, tanaman buluh madu belum begitu meluas ditanam di negeri ini kerana ia masih baru dalam kalangan penduduk.

“Buluh madu ini merupakan sejenis sayuran mempunyai pelbagai khasiat dan kebaikannya. Buluh madu mampu memberi nilai komersial kepada petani.

“Saya berharap dengan adanya program seumpama ini dapat mempromosikan buluh madu dalam kalangan penduduk khususnya masyarakat luar bandar yang lebih terdedah dengan kegiatan pertanian,” katanya.

Salim berkata demikian semasa berucap pada Program Semarak Ramadan di Masjid Kariah Ulu Branang, Lenggeng, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Adun Lenggeng, Mustafa Salim.

Program Semarak Ramadan itu merupakan program anjuran Jabatan Pertanian Daerah Seremban dengan kerjasama Pejabat Daerah Seremban, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Ulu Beranang dan jawatankuasa Masjid Kariah Ulu Beranang.

Salim berkata, sebanyak 200 batang pokok buluh madu ditanam di sekitar kawasan berkenaan sebagai satu usaha mempromosikan tanaman berkenaan.

“Kita menggalakkan penduduk untuk menanam pokok buluh madu ini kerana ia mempunyai nilai komersial, boleh dijual ataupun ditanam untuk makan sendiri.

“Pada program ini juga, kita mengadakan acara gotong royong memasak buluh madu untuk dijadikan hidangan berbuka puasa bagi memberi peluang penduduk merasai sendiri keenakannya,” katanya.

1 Responses to Tanam buluh madu

  1. Tanpa Nama Says:
  2. Salam. Saya ada tanam lebih 80 rumpun buluh rebung madu. Nak cari buyer untuk anak pokok buluh rebung madu ini. Minat boleh hubungi 0126265475. TK

     

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com