Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



Projek pembinaan sebelah punca tanah runtuh

Dikirim oleh Warieh Isnin, 10 Jun 2013


Wartawan Sinar Harian
10 Jun 2013
Projek pembinaan sebelah punca tanah runtuh
Hasnah menunjukkan keadaan tanah tebing di rumahnya yang sudah runtuh, semalam.
SEREMBAN – Sebuah rumah di Kampung Bukit Temiang, dekat sini berdepan risiko apabila sempadan tanah kediaman berkenaan mulai runtuh berikutan projek pembinaan bersebelahan yang dipercayai tidak mengikut spesifikasi ditetapkan.

Pengadu, Hasnah Daud, 51, berkata, sejak kerja-kerja pembinaan tersebut dilakukan, tanah di tepi rumahnya itu semakin terhakis sehingga menyebabkan beberapa tanamannya turut musnah.

Menurutnya, kejadian itu berlaku disebabkan proses pemotongan tanah dilakukan kontraktor tersebut, selain gagal menyediakan tembok konkrit di tebing itu.

“Dulu kawasan tanah di rumah ini setara dengan tanah sebelah, namun sejak kerja pembinaan dilakukan, sempadan tanah saya mula mengecil disebabkan berlakunya beberapa runtuhan sejak empat hari lalu.

“Tiang elektrik di rumah ini juga terpaksa dialihkan ke tempat lain, berikutan tebing di kawasan tersebut sudah lembut disebabkan tiada tembok penahan atau batu konkrit untuk menghalang tanah kami dari runtuh," katanya.

Menurutnya, keadaan semakin serius apabila tibanya musim hujan apabila seluruh kawasan tepi tanah itu mulai retak, sekaligus akan mengundang masalah tebing runtuh.
“Jika dibiarkan, saya bimbang kawasan rumah kami ini akan terjejas, sekaligus memudaratkan ahli keluarga yang tinggal berdekatan kawasan ini,” katanya.
Hasnah berkata, kejadian itu merupakan kejadian pertama berlaku sejak lebih 40 tahun dia dan ibunya tinggal di situ.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com