Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2



NS bakal wujud taska di tempat kerja

Dikirim oleh Warieh Selasa, 17 Julai 2018





SEREMBAN – Kerajaan negeri akan melaksanakan penyediaan Taman Asuhan Kanak-Kanak (taska) di tempat kerja awam dan swasta tidak lama lagi.

Exco Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Kebajikan, Nicole Tan Lee Koon berkata, ini sebahagian manifesto Pakatan Harapan (Harapan) dan pihaknya sangat komited dalam merealisasikan perkara tersebut.


Menurutnya, beliau akan membuat kertas kerja bagi memastikan semua jabatan agensi kerajaan terutama yang ada di Wisma Persekutuan dan Wisma Negeri mempunyai taska.

“Saya akan dapatkan maklum balas semua pihak mengenai keperluan taska di tempat kerja, jika mempunyai permintaan yang tinggi kita akan laksanakan mengikut keperluan tempat tersebut.

“Selain itu, saya akan buat perjumpaan bersama semua syarikat swasta di negeri ini yang mempunyai ramai pekerja, agar memberi kerjasama dalam menyediakan perkhidmatan taska di tempat kerja mereka.

“Saya yakin, jika semua pihak dapat bekerjasama dengan baik sudah pasti hasrat untuk menyediakan taska di tempat kerja dapat dilaksanakan dengan segera,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Karnival Jualan Amal di Forest Height Senawang di sini, semalam.
Ujarnya, setiap jabatan agensi kerajaan mempunyai peruntukkan sekurang-kurangnya RM200,000 setahun untuk keperluan jabatan dalam menyediakan taska di tempat kerja, tetapi masih ada yang tidak menggunakannya.

Katanya, beliau berharap pada kali ini hasrat untuk menubuhkan taska di tempat kerja akan dapat dilaksanakan dengan sempurna, sekali gus memenuhi janji dalam manifesto Harapan Negeri Sembilan.

Dalam pada itu, beliau memberitahu akan menghantar memorandum kepada Kementerian Pembanguan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk mendesak supaya meminda Akta Taska, agar membenarkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pantau pengasuh yang mengasuh lebih daripada empat orang kanak-kanak di rumah dalam satu masa.
Katanya, sebelum ini, tiada sebarang undang-undang ditetapkan tetapi pada kali ini, pihaknya mendesak supaya pemantauan yang teliti perlu dilaksanakan bagi mengelak kejadian yang berlaku terhadap adik Adam berulang.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook

    Liga Perdana (Hobin Jang Hobin)

    Standings provided by whatsthescore.com