Aktiviti Nogori

untuk makluman sebarang aktiviti di Negeri Sembilan hantarkan maklumat anda ke bukuone@gmail.com

featured-content2

featured-content2

http://beritan9.blogspot.com/2011/12/agihan-zakat-asnaf-mualaf-ditambah.html

featured-content2

featured-content2


LRA Sungai Linggi di tutup disebabkan air berbau bahan bakar

Dikirim oleh Warieh Isnin, 6 Mei 2024



SEREMBAN - Pihak berkuasa Negeri Sembilan bersama-sama Badan Kawal Selia Air (BKSA) telah mengesan bau bahan bakar di Sungai Batang Penar di sini selepas pencemaran air yang telah mengganggu operasi Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Linggi.

Exco Keusahawanan, Sumber Manusia, Perubahan Iklim, Koperasi, dan Kepenggunaan Negeri Sembilan, S Veerapan, mengesahkan bahawa pasukan penyiasat telah menjalankan pemeriksaan di lembangan Sungai Linggi sebelum mendapati bau tersebut di sungai yang terjejas.

"Kami telah menjalankan pemeriksaan lanjut di kilang-kilang berhampiran kawasan penemuan bahan bakar tersebut selepas menerima laporan tentang pencemaran sungai pada Sabtu, jam 7:40 malam.

"Kami mendapati sebuah premis yang mengeluarkan bau yang serupa ke dalam air sungai, namun punca pencemaran tidak dapat dikenal pasti. Hanya jejak minyak dan bau yang disyaki petrol atau diesel ditemui dalam longkang di dalam kawasan premis," katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Beliau menyatakan bahawa tiga sampel telah diambil untuk tujuan analisis komposisi, iaitu dari Sungai Batang Penar, longkang dalam premis, dan longkang di luar premis, untuk dihantar ke Jabatan Kimia.

Pusat Khidmat Pelanggan Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) telah mengumumkan di Facebook bahawa bau minyak yang tinggi, berjumlah 19 tan, telah menyebabkan pemprosesan air terawat terpaksa dihentikan bagi memenuhi piawaian kualiti air minum kebangsaan.

Akibatnya, majoriti kawasan di Port Dickson dijangka mengalami gangguan bekalan air, dengan beberapa kawasan tinggi dijangka memerlukan tempoh pemulihan yang lebih lama.

0 Komen

Catat Ulasan

Kalau raso nak komen boleh yor...mano la tau kot-kot ado yang ngomen eh tue ado pakedah eh pado warieh yang lain.. bilo dah ngomel tue tanggungjawab sendiri la yor..

Carian

Lagu Kebesaran Negeri Sembilan

    Temui kami di facebook